första julbaket

Så där, då doftar det lite jul.
Kunde inte hålla mig utan har idag bakat en mjukpepparkaka med lingonsylt i….mmm det doftar underbart. Att jag till det tog en kopp glögg (alkoholfri) gjorde ju inte saken sämre.
glögg

Att jag har lyssnat både på en och två jullåtar berättar vi inte för någon, men de är bra och från denna skivan. https://i0.wp.com/nojesguiden.se/sites/default/files/users/8/mauro_scocco_-_omslagaretsjulklapp.jpegFunderar över hur denna julen kommer att bli, pojkarna är ju denna julafton hos sin pappa & de kommer att fira i Åre, ååå vad härligt det hade varit. Förra året var vi här hemma men vi var alla i Sälen över nyår och det var ju toppen. Frågan är om vi ens kommer att få snö i år, det är nu 5:e november och det är inte direkt några kalla vindar ute. Trots det sitter jag och fryser om mina fingrar och lilla näsan.

2 reaktioner på ”första julbaket

  1. Hejsan Malin!
    Som den stora Julälskare jag är så undrar jag om det finns möjlighet att få receptet på dessa pepparkakor?
    Min sambo vill gärna testa dessa.
    Ha det bäst!

    • Hej

      Självklart. Det var ju inga pepparkakor jag bakade igår utan men mjukpepparkaka med lingonsylt (sockerkakasaktig)
      Men här är receptet.
      3ägg
      2.5dl socker
      1tsk vaniljsocker
      2msk pepparkakskrydda
      50g smör
      1dl filmjölk
      3,5del vetemjöl
      2tsk bakpulver
      1 nypa salt
      1dl rårörda lingon

      vispa ägg,socker,vaniljsocker
      smält smör tillsammans med pepparkakskrydda
      häll i de torra ingedienserna & filmjölken, häll sedan över det smälta smöret
      rör försiktigt i lingon
      smöra en form och häll över mandelspån
      häll i smet och grädda 30-35min i ugn 175grader, känn efter att kakan inte är allt för kladdig låt i så fall stå en stund till.

      serveras med lingongrädde, vispa grädde och blanda i det andra. -3dl grädde,1dl grekisk yoghurt, 1dl rårörda lingon

Kommentera

